Dziś jest 21.10.2017 | Obchodzimy imieniny: Urszuli, Hilarego, Celiny
Nie jesteś zalogowany! Zaloguj się lub zarejestruj jeśli nie posiadasz konta!
Nie pamiętam hasła / Zarejestruj nowe konto!
Get Adobe Flash player
Strona główna » Artykuły » Dla rodziców » Szkoła i edukacja » Kompetencje matematyczne- fakty i mity

Kompetencje matematyczne- fakty i mity

Dodano 02.11.2012, 13:27 / Autor: EduPełzaki / Wyświetleń: 5209

Odkrywanie prawidłowości matematycznych, dzięki wprowadzaniu zmian w świecie rzeczywistych przedmiotów, jest pierwszym (i niezbędnym) etapem rozumienia pojęć matematycznych. Te doświadczenia stanowić muszą bazę dla konstruowania symbolicznej wiedzy matematycznej, a ich różnorodność i bogactwo wspiera rozwój myślenia uczniów- pisze Kalinowska w swej książce pt. Pozwólmy dzieciom działać - mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego.

Wskazuje, że dziecko w wieku 6-9 jest w fazie intensywnego rozwoju poznawczego i kształtowania się aparatu pojęciowego. Działania dziecka i ich obserwowanie oraz nadawanie im znaczenia tworzą bazę poznawczą. Rozwijanie się aparatu abstrakcyjnego myślenia jest możliwe jedynie dzięki korzystaniu z niej. Podobnie jest z wieloma pojęciami matematycznymi, które stanowią podstawę wiedzy w klasach najmłodszych.

Abstrakcyjne rozumienie musi „wyrastać” z doświadczeń wcześniejszych. Są więc one absolutnie konieczne w jak najszerszym zakresie. Im więcej różnorodnych doświadczeń manipulacyjnych zorganizujemy dzieciom, tym większa jest szansa tworzenia się w ich umysłach pojęć matematycznych tworzących wiedzę elastyczną i użyteczną, szczególnie w sytuacjach poznawczo nowych.

Uczniowie klas najmłodszych powinni nie tylko mieć możliwość manipulowania konkretami, ale co ważniejsze,  uczyć się,  że jest to niezbędny proces w rozwijaniu myślenia. Istotne jest budowanie pewności dziecka,  że strategie tego typu należą do naturalnych procedur postępowania każdego człowieka i są niezbędne dla prawidłowego  kształtowania się wiedzy matematycznej. 

Działania na rzeczywistych przedmiotach nie powinny być traktowane przez nauczyciela jako „ostatnia deska ratunku” dla bardzo słabego  ucznia, wobec którego zawiodły wszelkie próby tłumaczenia. Nie chodzi  o to, aby nauczyciel „pozwalał” na tego rodzaju aktywność swoich uczniów, ale kreował na lekcji sytuacje wzbogacające doświadczenia  uczniów w tym zakresie.

Przekonanie, że dzieci w pierwszej klasie powinny „odzwyczajać”  się liczenia na konkretach (patyczki, palce, klocki, muszelki), jest udziałem wielu nauczycieli wczesnej edukacji. Czasami deklarują,  że w klasie pierwszej można jeszcze czasami uczniom na to pozwolić, ale już w drugiej tego typu „ułatwienia” postrzegane są jako odpowiednie jedynie dla uczniów o mocno obniżonych możliwościach intelektualnych. Zdarza się, że nawet w klasie pierwszej uczniowie chowają  dłonie pod  ławkę, aby przeliczyć na palcach. Ta procedura jest uruchamiana przez dziecko nie dlatego, że jest ono leniwe, ale ponieważ stanowi jedyną dostępną w tym momencie jego poziomowi myślenia. Jest bowiem oczywiste,  że uczeń, który nawet ukradkiem korzysta z palców przy wykonywaniu obliczeń, nie dysponuje jeszcze reprezentacją symboliczną i musi mieć czas i możliwości, żeby ją skonstruować. Dostarczanie mu  ćwiczeń w tym zakresie z pewnością pomoże pokonać ten próg, natomiast brak akceptacji nauczyciela dla spontanicznych sposobów radzenia sobie z trudnościami, może opóźnić proces rozwijania myślenia matematycznego ucznia.

Pewność, że uczeń rozwija własne kompetencje matematyczne, nie jest więc funkcją rozwiązywania wielu kart pracy. Aktywność badawcza uruchamiana w czasie jej wypełniania determinuje jakościowe zmiany  w myśleniu uczniów. Można „przerobić” wiele kart pracy i nie bogacić swoich umiejętności.

Poniżej zaprezentowano przykładową kartę pracy do prowadzenia badań przez uczniów.

 

Więcej w: A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać  – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego, Warszawa 2010, do ściągniecia tu

Komentarze na forum
  • [ Sprawdź komentowany artykuł ]
  • Dodano 02.11.2012, 13:27 przez EduPełzaki
Przejdź do forum
Wyszukaj artykuł
  • Szukaj:
  • Kategoria:
Ostatnio na forum
Zobacz forum
Zobacz również